بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ به عنوان بازاریابی متنی شناخته میشود، در این روش مشاغل، سازمانها و شرکتهای بسیاری تبلیغات، ارائه محصول، کوپن، هشدار و پیامهای معاملاتی را از طریق ارسال یک پیام متنی بسیار هدفمند و مبتنی بر مجوز به خریدار میرسانند. پیامکهای بازاریابی باید حداکثر حدود ۱۶۰ نویسه داشته باشند و نه بیشتر.
بازاریابی مبتنی بر مجوز در اس ام اس مارکتینگ
بازاریابی مبتنی بر مجوز نوعی بازاریابی است که در آن مشتریان اجازه صریح خود را برای خرید در بازار عنوان میکنند که این امر میتواند در قالب ارائه یک فرم انتخابی آنلاین و علاقمندی به دریافت پیامک بازاریابی در شبکه خرید و فروش و در بازار باشد. وقفه در بازاریابی کاملاً عکس آن است، یعنی زمانی که علاقه به خرید در بازار محصولات شرکتهای مختلف ندارید اعلام میکنید که فروشندۀ محصول یا خدمات دیگر هیچ گونه پیشنهاد یا تبلیغی از محصولات خود را در قالب پیامک به شما ارسال نکند و این ارتباط قطع شود.
چرا بازاریابی پیامکی؟
شما در بازاریابی پیامکی یک پیام حاوی تبلیغ محصول جدید و خدمات ارائه شده را در یک نویسه ۱۶۰ کلمهای به صورت انفجاری و یا گروهی به دسته پر تعدادی از مشتریان قدیمی و جدید خود میفرستید (که شما را قبلاً به عنوان فروشنده یا ارائهکننده خدمت برگزیدهاند)؛ این کار شما باعث میشود که لیستهای بازاریابی شما متمرکز شوند و تنها به مشتریان معمول و منظمی خدمات ارائه دهید که قصد حمایت از شغل و سرویس شما را دارند.
اس ام اس مارکتینگ یک ابزار ارتباطی جمعی است؛ از آنجایی که تقریباً همگی افراد فعال در زمینه خرید محصول دارای تلفن همراه هستند این احتمال بسیار بیشتر از سایر روشهای تبلیغاتی وجود دارد که همه خریداران بتوانند آن را دریافت کنند. در واقع بازاریابی پیامکی این امکان را به شما میدهد تا تنها با فشردن یک دکمه و پس از تدوین یک پیام متنی تبلیغی و ارسال آن، مشتری را به سمت خرید سوق دهید. این پیام یک پیام فوری است و پیامهای متنی ظرف چند ثانیه ارسال و دریافت میشوند و در مسیر رسیدن متن به مخاطب هیچگونه مانعی وجود نداشته و حذفی صورت نمی گیرد و شما در این روش از دریافت دقیق و در ساعت مشخص توسط مشتری مطمئن میشوید.
اس ام اس مارکتینگ قابل ردیابی است یعنی این روش این امکان را به شما میدهد تا به راحتی ردیابی و کنترل کنید که پیامها و تبلیغات شما در کدام مسیر قرار دارند و چه فرآیندی را طی میکنند. شما با استفاده از این روش میتوانید به طور مداوم پیامهای بازاریابی متنی خود را در همه رسانههای تبلیغاتی بهبود ببخشید.
مزایای بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ
مزایای مختلفی در بازاریابی پیامکی وجود دارد که بسته به صنعتی که در آن فعالیت میکنید و نحوه انتخابِ روش متفاوت است. در اینجا به برخی از رایجترین مزایای بازاریابی و صاحبان مشاغل که از پیامک برای تبلیغ محصول خود استفاده میکنند اشاره میکنیم.
– ترافیک وب در مخابرات را به سمت تجارت خود افزایش میدهید.
– فروش محصول افزایش مییابد.
– ضمن ایجاد مشتریان جدید به مشتریان وفادارتان پاداش میدهید.
– ارتباط قوی را با مشتریان خود برقرار میکنید.
– مشتریان حامی مشاغل شما و سرویس ارائه داده شده توسط شما به راحتی تبلیغاتتان را به دیگران ارسال میکنند و برای شما تبلیغ میکنند.
– مشتریان با کسب و کار شما در حلقه مشتریان دائمی قرار میگیرند.
– مشتری را ترغیب به خرید میکند.
آمار بسیار مشوق در زمینه اس ام اس مارکتینگ
اکنون میتوان گفت به چند دلیل مهم بازاریابی پیامکی یکی از بهترین روشها در فروش محصولات است زیرا آمارها نشان میدهند که:
– ٪۹۵ درصد از پیامهای متنی در ۵ دقیقه اول پس از ارسال دریافت شده و خوانده میشوند.
– %۷۰ درصد از آمریکاییها تمایل دارند پیشنهادات گسترده را از این طریق دریافت کنند و فروش محصولات توسط فروشندگان را از این طریق پیگیری نمایند.
– یک آمریکایی در روز به طور متوسط حدود ۱۵۰ بار به گوشی تلفن همراه خود نگاه میکند.
– ۲۲ ٪ درصد از پیامکهای متنی حاوی تبلیغاتِ باارزش دوباره برای دوستان و خانواده ارسال میشوند.
– متوسط نرخ بازدید پیامک و سپس خرید محصول توسط موبایل ۲۵ درصد است.
قوانین اس ام اس مارکتینگ در اقصی نقاط دنیا
ارسال پیامک تبلیغی خط ارتباطی بسیار قوی و موثر و مستقیم با مشتریان است اما طبق قوانین بسیاری از کشورها باید هنگام تدوین برنامه ریزی استراتژیک در بازاریابی پیامکی اصولی را در نظر بگیرید و رعایت کنید که مهمترین آنها دریافت مجوز از مقطع مخاطبین برای ارسال و دریافت پیام کوتاه توسط آنها است.
برخی از کشورها مانند فرانسه در مورد ارسال پیامک قانون خاصی دارند مثلا بازاریابان اجازه ارسال پیامک تبلیغاتی را از ساعت ۱۰ به بعد روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی ندارند.
در برخی دیگر از کشورها مانند ایران نیز اجازه ارسال پیامک در ساعتهای خاصی از شبانه روز مثلاً ساعتهای ابتدایی صبح و یا اواخر شب (۱۲ شب به بعد که فرد در حال استراحت و خواب شبانه است) را نمیدهند.
همچنین نام شرکت، نام تجاری و برند محصول حتما باید در پیامک تبلیغاتی درج شود.
چگونگی فعالیت بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ
پیامهای بازاریابی پیامکی برخلاف شمارههای مرسوم که شمارههای کامل هستند شامل کارکترهای کوتاه بوده که پنج تا شش رقمی هستند.
اس ام اس مارکتینگها دو نوع پیام بوده که در قالب پیامک تبلیغاتی به مخاطب ارسال میشوند.
۱- کمپینها: پیامکهای کمپین حاوی پیامهای متنی فانتزی یک به چند” بوده که برای ارتباط با تبلیغات (فروش و غیره) و یا اطلاعات عمومی (جزئیات رویداد، به روزرسانی هشدارهای آب و هوا و غیره) ارسال میشوند.
۲- معاملهای: پیامهای معاملهای اما پیامهای یک به یک بوده که توسط یک رویداد خاص ارسال میشوند، نمونه این امر میتواند یک تائیدیه سفارش یا اطلاع رسانی حمل و نقل برای خرید تجارت الکترونیک باشد. این پیامها حاوی اطلاعات مربوطه در مورد دریافت محصول میباشند.
چه مشاغلی می توانند از اساماس مارکتینگ بهرهمند شوند:
– فروشگاههای تجارت الکترونیک
– شرکتهای مسافربری
– تورهای گردشگری
– سازمانهای بزرگتر از ۱۰۰ کارمند استخدامی
– هتلها و مسافرخانهها
– آژانسهای مسافربری هوایی و زمینی.
آکادمی دیجیتال مارکتینگ سئو امید عسکری خدمات تخصصی سئو و بهینه سازی سایت و دیجیتال مارکتینگ را از طرف یک دانشمند ایرانی ارائه میدهد. این آکادمی توانسته با موفقیت در بحث فروش و بازاریابی اینترنتی دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارد و آموزشهای لازم را ارائه دهد.
منابع: sms marketing overview
درباره این سایت